JEDZ SZPINAK BĘDZIESZ… MŁODY!

Podczas gdy zdolności poznawcze naturalnie zmniejszają się z wiekiem, jedzenie jednej porcji zielonych warzyw liściastych dziennie może pomóc w zachowaniu pamięci i sprawności myślenia, wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Rush University Medical Center w Chicago.

“Dodanie codziennie jednej porcji zielonych warzyw liściastych do diety może być prostym sposobem na poprawę zdrowia mózgu”, potwierdza autorka badania Martha Clare Morris, ScD, epidemiolog żywieniowy z Rush. Wyniki badań sugerują, że ludzie, którzy jedli jedną porcję zielonych warzyw liściastych dziennie, wykazywali wolniejsze tempo spadku sprawności pamięci i umiejętności myślenia niż osoby, które rzadko lub nigdy ich nie jadły. Ich mózg był młodszy nawet o 11 lat!

W badaniu wzięło udział 960 osób, które na początku badania miały średnią wieku 81 lat i nie miały żadnych oznak demencji. Co roku, testowano ich umiejętności myślowe i pamięć. Uczestnicy wypełniali również kwestionariusze żywnościowe, w których oceniano, jak często i ile porcji jedli szpinaku, jarmużu i innych sałat. Następnie, podzielono uczestników badania na pięć grup w oparciu o to, jak często jedli zielone warzywa liściaste i porównywano tych, którzy jedli ich najwięcej (średnio około 1,3 porcji dziennie) z tymi, którzy jedli ich najmniej (0,1 porcji dziennie).

Ogólnie rzecz biorąc, wyniki uczestników dotyczące testów myślenia i pamięci spadały w tempie 0,08 standaryzowanych jednostek rocznie. Po ponad 10 latach obserwacji tempo spadku tych, którzy zjadali najwięcej zielonych liści, było wolniejsze o 0,05 standaryzowanych jednostek rocznie niż u tych, którzy zjadali najmniej liściastych zielonych. W sumie różnica ta wynosiła 11 lat.

Co ważne, wyniki zachowały ważność po uwzględnieniu innych czynników, które mogą wpłynąć na zdrowie mózgu, takich jak spożycie alkoholu, palenie tytoniu, wysokie ciśnienie krwi, otyłość, poziom wykształcenia oraz ilość czynności fizycznych i poznawczych.

Trzeba jednak pamiętać, że badanie skoncentrowało się na osobach starszych, co oznacza, że by potwierdzić związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy jedzeniem zielonych warzyw liściastych i zmniejszeniem częstości występowania zaburzeń poznawczych, należy jeszcze przeprowadzić badania na bardziej zróżnicowanej populacji pod względu wieku.

Newsletter

Zapisz się i buduj z nami silną i zangażowaną społeczność

Podziel się z nami swoją opinią