#MOJEMIASTOJESTKOBIETĄ

Gdyby założyć, że świat który nas otacza jest taki, jakim widzimy go w reklamach, okazałoby się, że 90% ludności to długonogie dwudziestolatki o nienagannej cerze. Pozostałe 10 % to idealni dziadkowie, ubrani w sweterek w serek częstujący wnuki cukierkami bądź aktywni seniorzy zażywający leki na artretyzm. Wszyscy są promienni, zdrowi, heteroseksualni i najlepiej o białej karnacji. Czy rzeczywiście musimy być skazani na wyidealizowane obrazki pełne sztucznych uśmiechów, które zamiast zachęcać do zakupu prędzej wpędzą nas w kompleksy? Są takie miasta, które próbują to zmienić!

W zeszłym roku organizacja The Women We See z Londynu przeprowadziła badanie, które potwierdziło, że reklamodawcy unikają pokazywania w reklamach osób niepełnosprawnych, pochodzących z mniejszości etnicznych czy społeczności LGBT. Co więcej, wykazano że świat reklamy nadal mocno oparty jest na stereotypach – mężczyźni częściej przedstawiani są jako sportowcy, rzadziej zobaczymy ich w kuchni, a przede wszystkim zazwyczaj są dużo bardziej ubrani niż kobiety.  Te ostatnie przedstawiane są albo jako idealne matki/żony dbające o rodzinę albo jako ponętne, często roznegliżowane sex bomby. I pewnie wszyscy przeszliby wobec wyników tego badania dość obojętnie, bo przecież dobrze wiemy, że „różnorodność” nie jest priorytetem reklamodawców, gdyby nie to, że władze Ratusza w Londynie, postanowiły coś z tym zrobić. Burmistrz Londynu ogłosił konkurs na kampanię reklamową pt. #BehindEveryGreatCity, która miała na celu pokazanie kobiet w pełnej różnorodności. Marki i agencje reklamowe, miały za zadanie przygotować reklamy, w których znajdą się kobiety o różnym kolorze skóry i w różnym wieku, samotne matki, singielki, dziewczyny z niepełnosprawnościami czy te o różnych preferencjach seksualnych. W ramach nagrody Londyn zobowiązał się udostępnić zwycięzcy digitalową przestrzeń reklamową  w transporcie miejskim o wartości 500 000 funtów!

Zwycięzcą została marka Holland & Barrett i jej kampania pt. Me. No. Pause (tł. „Ja Nie Pauzuję”). Reklamy Holland & Barrett pokazują kobiety, które doświadczają menopauzy na różne sposoby. Ze zdjęć uśmiechają się do nas dziewczyny, które czasem przechodzą menopauzę zbyt wcześnie i takie, które radzą sobie z menopauzą podczas choroby nowotworowej.  Są dziewczyny na wózkach i dziewczyny sportowcy. W reklamach występują kobiety w różnym wieku, o różnym kolorze skóry i z bardzo różnym doświadczeniem życiowym. Te absolutnie przepiękne zdjęcia wyświetlane są obecnie w transporcie miejskim Londynu. Bije z nich kobieca prawda i kobieca siła. Takie kampanie dużo bardziej przemawiają do wyobraźni. Pozostaje tylko pytanie czy podobne reklamy zobaczymy kiedyś na ulicach polskich miastach? Może pora wziąć przykład z Londynu i stworzyć podobny konkurs pt. #MojeMiastoJestKobietą? Myślę, że nagroda w postaci darmowej przestrzeni reklamowej w transporcie miejskim, mogłaby być niezłą zachętą.

Newsletter

Zapisz się i buduj z nami silną i zangażowaną społeczność

Podziel się z nami swoją opinią