POKAZ Z PRZEKAZEM

Wspólne wartości i brak zgody na to, by kobiety dojrzałe były dalej wypierane z mainstreamowych mediów i branży fashion.

Wsparcie to coś więcej niż piękne słowa i szlachetne idee.  Wsparcie to przede wszystkim czyny. W ostatnim miesiącu portal Laboska i projektanki De La Fotta podjęły się wspólnego, bardzo ambitnego projektu – pozyskania i przygotowania grupy dojrzałych, nieprofesjonalnych modelek do szóstej edycji prestiżowego pokazu mody „Marka Wspiera Markę”, organizowanego przez Personal Branding Polska i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego w Centralnym Muzeum Włokiennictwa w Łodzi.

Jak portal może wesprzeć projektanta? A jak projektant portal? Co nas połączyło?

Wspólnym mianownikiem okazały się wspólne wartości i brak zgody na to, by kobiety dojrzałe były dalej wypierane z mainstreamowych mediów i branży fashion.

Laboska powstała by pokazać, że podejście do życia nie zależy od wieku. Interesuje nas nowoczesne podejście do mody, zdrowia, stylu życia i uczuć. Chcemy pokazywać mądrych, dojrzałych, aktywnych, poszukujących i otwartych ludzi, którzy wspierają i inspirują się wzajemnie w lepszym przeżyciu „przebudzonej dojrzałości”.

Natomiast marka De La Fotta od powstania w 2016 r., współpracuje przy sesjach zdjęciowych i reklamowych z autentycznymi kobietami w różnym wieku i o różnorodnych kształtach. Jedną z projektantek marki jest bowiem właśnie kobieta 50+. Druga projektantka, córka, przez dziesięć lat naukowo zajmowała się antropologią kultury i sytuacją społeczną kobiet. Razem tworzą markę, która tryska pozytywną energią i przekornością – trudno tego nie poczuć mając na sobie ich kreacje.

Wellbeing

Kluczowym pojęciem naszego przedsięwzięcia jest „Wellbeing”. Światowe statystyki OECD operują tym terminem przy rankingach odczuwalnej jakości życia w różnych miejscach świata. „Wellbeing” jest też ważną kategorią naukową w badaniu grup społecznych.

Opisuje on poziom dobrego samopoczucia i jakości życia mierzonej nie na twardych danach typu PKB, ilości kredytów i samochodów, lecz bazujących na „miękkich” czynnikach takich jak związki, życie kreatywne i kulturalne, rozwój osobisty, poczucie przynależności i wartości „ja” dla bliższego i dalszego otoczenia. Inaczej mówiąc: Jak w lusterku społecznym postrzegamy siebie? Gdzieś w jego centrum, czy na marginesie, w cieniu? Gdzie są kobiety powyżej lat 40, 50, 60 w tym lusterku mody?

Poziom „Wellbeing” jest w silnie związany z inkluzją, poczuciem przynależności i z partycypacją.

Stwierdziłyśmy, że kobiety dojrzałe są zdecydowanie za mało widoczne w kontekście mody, że polski świat Fashion nie obejmuje i nie odzwierciedla kobiecej różnorodności, tego żywiołu i temperamentu dorosłych i dojrzałych kobiet, z którą my – projektantki mody i portal lifestyleowy – spotykamy się na co dzień w świecie realnym i wirtualnym.

Przestrzeń i widzialność

Chciałyśmy to zmienić. Skoro to lusterko nas nie odzwierciedla, chciałyśmy pokazać się same w jego odbiciu, zwracając tym samym uwagę szerszej publiczności na naszą obecność i chęć uczestnictwa. Byłyśmy ciekawe kto jeszcze odnajdzie się w naszym pomyśle. Wybieg na pokazie mody wydawał się nam idealnym miejscem by pozyskać zarówno przestrzeń, jak i widzialność.

Casting

Zorganizowałyśmy wspólny casting, którego jedynymi kryteriami były błysk w oku, szeroki uśmiech, odwaga i osobowość. Zainteresowanie przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Nadesłano ponad 100 zgłoszeń. Do udziału zgłaszały się kobiety z całej Polski, były wśród nich zarówno debiutantki, jak i profesjonalne modelki. Na nasze zaproszenie przybyło do Łodzi ostatecznie osiem kobiet. Każda wyjątkowa, każda opowiadająca o sobie coś, co nas poruszało i robiło na nas wrażenie. Podczas castingu zdałyśmy sobie sprawę, jak ważna jest niespodzianka, którą szykowałyśmy dla widowni. Przecież nikt się nie spodziewał precedensowego w polskich warunkach przejścia dojrzałych kobiet po wybiegu na pokazie, który nie był przecież skierowany tylko do tego grona.

Na casting przybyły piękne kobiety z doświadczeniem życiowym, z iskrą, kobiety które nam zaimponowały. Natychmiast stało się jasne, że to są właśnie kobiety, które mogą stać się prawdziwą inspiracją i lepszym lustrem odbijającym prawdziwy „Wellbeing” i dobre samopoczucie dla innych kobiet niż anonimowa nastoletnia modelka albo wystylizowana celebrytka.

Przyszły osobowości.

Podczas castingu uświadomiłyśmy sobie, że oto właśnie do naszej grupy wsparcia ”portal” & „projektant” dołączyła kolejna w postaci tych niezwykłych osobowości. Do pokazu „Marka Wspiera Markę” doszedł nowy wymiar, ten najważniejszy: „Kobieta Wspiera Kobietę”

Pokaz

Pokaz marki De La Fotta był ukoronowaniem naszej wspólnej pracy. Modelki Laboski szły po wybiegu ramię w ramię z profesjonalnymi, dużo młodszymi modelkami. W tym pokazie nie było podziału na grupy wiekowe. Razem udowodniłyśmy, że mody nie obejmuje cenzus wieku. Widownia oniemiała z zachwytu i biła brawa już podczas pokazu. Wspaniały precedens.

Przekaz pokazu „VANITAS” De La Fotta, że piękno nie jest ulotne lecz trwałe, byłby tylko pięknymi słowami, gdyby nie modelki które go zamanifestowały i urzeczywistniły.

Koniec – a właściwie początek

Ten projekt to nie chwyt marketingowy, to nie sposób na lajki i udostępnienia. To większy rozmiar kapelusza. Współpraca Laboskiej i De La Fotta przy pokazie modowym to sposób na obalanie stereotypów, pomysł na powiększenie lusterka społecznego, w którym my, kobiety się na co dzień przeglądamy. Zaglądajmy do niego częściej i – z przyjemnością!

Ten tekst tworzyłyśmy razem.

Dedykowany jest w szczególności:

Joli, Małgosi, Kasi, Izie, Annie, Irenie i Ewie, które na pokazie zrobiły najlepsze Show,

Fotograf Luizie Różyckiej, za wspaniałe zdjęcia z imprezy,

wszystkim ‘Dziewczynom Laboski’, byłym i przyszłym modelkom marki De La Fotta,

oraz tym kobietom, które po lekturze naszego tekstu poczują „Wellbeing”.

Pozdrawiamy Was serdecznie!

Zuzanna De La Fotta & Laboska

 

Newsletter

Zapisz się i buduj z nami silną i zangażowaną społeczność

Komentarze

KRYSTYNA
Część pokazu, którą prezentowała marka De la Fotta była absolutnie zaskakująca (nawet pan Maciej Zień siedzący na widowni zaczął uważniej się przyglądać). Cieszę się, że mogłam zobaczyć to na żywo. W dalszym ciągu kibicuję tej marce, a także dziękuję portalowi Laboska za jej wsparcie w tak szlachetnej inicjatywnie. Kobiety Górą!!!
05.10.2018, 17:56:29

Podziel się z nami swoją opinią